سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیاسی اجتماعی

صفحه خانگی پارسی یار درباره

از بازار رهن و اجاره مسکن چه خبر؟

اکثریت مردم رنجیده و مومن کشورمان اعم از شهری و روستایی در انتخابات نهم و دهم ریاست جمهوری، با امید حل مشکلات و معضلات معیشتی به دولت آقای احمدی نژاد رای دادند.

تامین هزینه های جاری زندگی به ویژه مسکن و خوراک و پوشاک و حمل و نقل و ... یکی از مهمترین دغدغه های فکری مردم بوده است. در این ایام پس جراحی عمیق و سرنوشت‌ساز اقتصاد کشور که همان هدفمندی یارانه ها بود، به نوعی دچار تورم به ویژه در اقلام خوراکی و مسکن هستیم. از دیدگاه شاخص ها و نمودارهای اقتصادی ،‌ گرانی و تورم در دولت دهم آقای احمدی نژاد از 12% به 10% کاهش پیدا کرده است، اما نکته قابل توجه این است که آیا شاخص‌هایی که دولت ملاک تورم و گرانی می داند، همان شاخصهایی است که مردم آنها ملاک کاهش یا افزایش تورم می دانند؟

در این روزهای ابتدایی سال و با نزدیک شدن به فصل تابستان که بیشترین جابجایی مسکن را دارد شاهد افزایش بی رویه قیمت رهن و اجاره‌های مسکن هستیم. نرخ اجاره بهای مسکن در ماه‌های اخیر با افزایش 20 درصدی در نقاط مختلف شهر تهران روبرو شده است و مشاوران املاک هم تائید می‌کنند که این افزایش ادامه خواهد داشت. نمی‌دانم مسئولین محترم دولت به ویژه رییس‌جمهور محترم که نسبت به حل مشکلات مردم حساس و دلسوز هستند، چه پاسخ و یا راهکاری برای این جریان دارند. اما پاسخ به سوالات زیر برای افکار عمومی و روشن تر شدن موضوع خالی از لطف نیست؛

1. آیا تفاوت شاخص‌های گرانی مردم و دولت در سنجش تورم، نگران کننده نیست؟
2. سرعت افزایش اجاره بهای مسکن در ماه های اخیر منطقی و قابل توجیه بوده است ؟
3. آیا وزرا و دولتمردان از خیزش اخیر نرخ های اجاره بها به موقع و به درستی مطلع شده اند؟
4. آیا این جهش شدید قیمتها از قبل پیش‌بینی شده بود یا خیر؟
5. اگر دولتمردان محترم می دانند در بازار اجاره بها چه خبر است (که باید بدانند) برای رفع این مشکل مردم چه چاره‌ای اندیشه دیده‌اند؟
6. دلیل سکوت مسوولین مربوطه و دولتمردانی که خودشان را خدمتگذاران مردم می دانند چیست؟

امید است همانطور که شاهد قاطعیت شخص رییس جمهور در برخورد با دیگر امور کشور هستیم، در این روزهای حساس شاهد واکنش مناسب دولت به جهش قیمت‌ها و اجاره بها در بازار مسکن باشیم.